Głównym celem i miarą sukcesu handlowca sprzedaży bezpośredniej jest uzyskanie od klienta zamówienia bądź podpisanie umowy.
W poniższym artykule pokażę od czego zależy sukces w procesie sprzedaży bezpośredniej i jak ten sukces osiągnąć.
Wg wyników badań Altkom Akademia opublikowanych w bieżącym roku, wyzwaniem nr 1 dla handlowców sprzedaży bezpośredniej w 2018 roku jest „Wyróżnienie oferty od konkurencji”.
Słowo „wyróżnienie” jest kluczowe w kontekście planowania sukcesu w sprzedaży. Już w 2000 roku Jack Trout napisał wspólnie ze Stevem Rivkinem przełomową książkę „Wyróżnij się lub zgiń. Jak przetrwać w erze morderczej konkurencji?”
Minęło 18 lat. Konkurencja nasiliła się i firmy zyskały nowe narzędzia w postaci masowego dostępu do informacji oraz wielokanałowego dostępu do klienta. W roku 2018 hasło „wyróżnij się lub zgiń” nabiera nowego kontekstu i znaczenia.
Klienci, a szczególnie potencjalni klienci, którzy jeszcze Ciebie nie znają, nie będą chcieli Cię słuchać, jeżeli nie przyciągniesz ich uwagi swoim wyróżnikiem. Twoi obecni klienci, atakowani przez Twoją konkurencję, wkrótce przestaną Cię słuchać, jeżeli nie zobaczą Twoich wyróżników na tle innych oferentów.
Jak wygrać na konkurencyjnym rynku?
Odpowiedź zawiera się w trzech punktach:
- Zrozumieć oczekiwania rynku, branży, klientów oraz aktualne trendy.
- Dostosować się do nich.
- Wykreować dla klienta wartość, której ten klient wcześniej nie widział.
Wynika z tego, że musisz znać sytuację, osiągnięcia i sukcesy, a także główne wyzwania i problemy:
- Twoich aktualnych oraz potencjalnych klientów – abyś wiedział, w czym możesz im pomóc,
- ich konkurentów – abyś wiedział, kto i w jaki sposób stanowi zagrożenie dla Twoich klientów,
a także
- liderów w ich branży – abyś wiedział, z kim Twoi klienci powinni się porównywać, aby odnieść sukces.
Ważnym, a być może najważniejszym etapem budowania przez Ciebie relacji z nowym klientem
jest Twoje pierwsze z nim spotkanie lub rozmowa.
Dlaczego to ważne?
Ponieważ liczy się to, jakie zrobisz pierwsze wrażenie, a nigdy nie będziesz miał drugiej szansy na zrobienie pierwszego wrażenia.
Przepis na sukces
Jak wygląda przepis na sukces w pierwszej rozmowie z nowym, potencjalnym klientem?
Komentarze